Nieuws
08 juli 2019

Ethiek is essentieel voor vertrouwen in bedrijfs-ai

Het ethisch gebruik van kunstmatige intelligentie (ai) is van fundamenteel belang om loyaliteit en vertrouwen van consumenten, werknemers en burgers in ai te verkrijgen. Ze zijn loyaler en kopen meer van organisaties waarvan de ai-interacties als ethisch worden beschouwd.

Dit blijkt uit een studie van het Capgemini Research Institute. Wereldwijd zegt 62 procent van de ondervraagde consumenten (in Nederland 52 procent) meer vertrouwen te hebben in een bedrijf waarvan de ai-interacties door hen als ethisch worden ervaren; 61 procent geeft aan dat dat ze positieve ervaringen met vrienden en familie zullen delen (Nederland: 50 procent), 59 procent stelt dat ze meer loyaliteit aan het bedrijf zullen hebben (Nederland: 43 procent) en 55 procent zegt dat ze meer producten zullen kopen en hoge ratings en positieve feedback op sociale media zullen geven; in Nederland is dit 44 procent.

Wanneer de ai-interacties van consumenten daarentegen leiden tot ethische kwesties, vormt dit een bedreiging voor zowel de reputatie als de omzet: 41 procent zei dat ze een klacht zullen indienen als een ai-interactie tot ethische kwesties zou leiden (Nederland: 40 procent), 36 procent zou een verklaring eisen (Nederland: 32 procent) en 34 procent zou stoppen met de interactie met het bedrijf (Nederland: 29 procent).

Lees verder >>

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

ICT vacatures
Hoofdmediapartner

Computable

Mediapartners